GR5 - 2014-3

14 juli 2014 - Malbuisson, Frankrijk

Les Allies - Malbuisson (27 km)

Optimistisch!Zo, we gaan weer op pad. Lekker vroeg deze keer en gelijk met de regenjassen aan. Dankjewel weeronline; het lijkt erop dat de opklaringen steeds een dagje verschuiven, zo komen we nooit aan wat zonnestralen toe! Tot maat van ramp lopen we ook nog direct verkeerd. Weer druk keuvelend als twee oude bessen letten we niet op de route markeringen maar gaan weer eens van de GPS uit.

Dreigende wolkenAch, gelijk maar over naar plan B. Prikkeldraad over en steil naar beneden door het weiland. Nog even een smal stroompje over en het is weer dik voor elkaar. Oké, wel wat natte voeten, maar aangezien we direct weer aan het modderen gaan in het bos is het al goed vertrouwd zo. Af en toe komen we op vals plat terecht en is het even aanpezen maar verder is de route goed aangegeven en kunnen we eigenlijk vertrouwen op de rood-witte bordjes. We zien nog een hert wegschieten in het weiland. De pauze mogelijkheden zijn nihil daar alles zeiknat is. Soms even de rugzak af en wat drinken en voort maar weer.

kasteelVlak voor La Cluse komen we bij een fort uit. Hier bungelt de tuinman aan een touwtje om het onkruid weg te halen tussen de stenen. Je moet wat doen voor de kost. Vlak daarna kruist een mooi kasteel ons pad. Hier staan ook wat bankjes om van het prachtige uitzicht te genieten echter komt er steeds meer regen naar beneden en besluiten we maar af te dalen naar het dorpje zelf om te kijken of we daar wat kunnen gebruiken of in ieder geval een droge plek te vinden om onze meegebrachte lunch te nuttigen. Het laatste lukt en we nemen er even de tijd voor. Helaas moet ik zelf constateren dat beide hakken toch niet helemaal meer in originele staat zijn gebleven.....

Maar goed, we moeten door. De twee daarop volgende beklimmingen zijn goed merkbaar. Uiteindelijk verlaten we het bosgebied en komen in Mont Perreux uit. Eindelijk, een restaurantje op de route. We boffen ook nog want de eigenaar wil net gaan afsluiten maar maakt een uitzondering voor twee natte, hongerige wandelaars. Daarna sluit ook de derde wandelaar aan. Het is de jongen uit de vorige gite. Hij heeft helemaal honger want hij heeft al twee dagen niet gegeten....

Het dagresultaatDie eigenaar is trouwens een opmerkend man! Hij ziet mij naar het toilet strompelen op mijn kousen en besluit dat wij die laatste 4 kilometer maar eens per auto moesten afleggen. Met het oog op morgen misschien wel een heel verstandig besluit om hier gebruik van te maken.

We zitten nu vrij snel in ons hotel in Malbuisson. Daar bekijken we de blaren en moeten constateren dat deze geheel weg zijn, althans de gehele huid is weg! De vraag rest: hoe verder?

Eerst maar eens lekker tafelen in het naastgelegen restaurant. We laten het ons goed smaken. Daarna nog even nieuws snuiven op de mobiel en daarna lekker plat. Morgen weer een dag.