GR5 - 2018 - Dag 5

19 juni 2018 - Franse Alpen, Frankrijk

Refuge de  l'Arpont - Refuge du Plan Sec 17 km

Het is weer vroeg dag vandaag. Het resultaat van een kamer zonder gordijnen. Ik heb trouwens behoorlijk slecht geslapen. Komt dit door het avontuur van de vorige dag? Het blijft gissen maar het maakt het wel dat ik een onzekere start heb vandaag.

5-007Na het ontbijt gelijk op pad. Eens kijken of ik de knikkende knieën er uit kan lopen. We starten gelijk op een mooi stuk en vinden een kudde steenbokken op ons pad. Dit voelt toch als een beetje de slagroom op de taart! De dieren zijn niet echt onder de indruk van ons en blijven gemoedelijk zich te goed doen aan het groene gras. Nou is er ook niet echt een reden om ongerust te zijn; er zit een behoorlijk kloof tussen ons in.

5-011Het onzeker gevoel blijft en dat is goed te merken. Ook vandaag moeten we weer soms door de sneeuw en Bart moet me er af en toe wel doorheen praten. "Stampen met je hakken er in" is zijn advies. Dat doe ik dan ook en daarbij knijp ik het sap uit mijn handvatten van de stokken. Ik baal hier behoorlijk van! En dan raken we letterlijk ook nog van het padje. Het is even zoeken geblazen en we proberen een weg te vinden via de GPS, maar we zien deze keer geen voetstappen van onze voorgangers, er gaat hier wat fout.....

Toch maar weer terug naar de laatste wegwijzer. Daar waar we net gelopen hebben zien we nog twee gemsen de ijsvlakte over steken. Lachen ze ons nu echt uit?

5-017Gelukkig vinden we het pad weer en een stuk hoger op zien we onze Spaanse vrienden ook weer. We zitten weer op koers en kruisen een mooie waterval. De klim is behoorlijk pittig, mede door de brandende zon, maar ook hier pakken we weer de top. Een mooi moment voor een pauze en ook hierbij hebben we weer een prima uitzicht. We pakken onze lunch erbij; ook nu gebruiken we enorm veel brandstof.

5-015We lopen deze dag vooral langs de bergwanden. Schuin beneden zien we een dunne streep van de D1006 rond Termignon. Het had voor mijn gevoel beter geweest om deze veilige weg te pakken; maar goed ik geef niet op! Het is niet helemaal mijn dag en ik kan er dan ook niet echt van genieten. Dit terwijl het ook nu weer erg mooi is. Voor mij is het vooral een dag van volgen. Bart leidt en ik volg hem gedwee...

5-019Na een fikse afdaling komen we weer wat in de bewoonde wereld. Ver kan het niet meer zijn. In de diepte zien we het stuwmeer ook al liggen. In de middag lopen we binnen bij Refuge du Plan Sec. Het is er behoorlijk druk. Omdat ik deze keer geen keuze kan maken neem ik maar een biertje en een blikje cola. Voor vandaag zit het er gelukkig op. Douchen, wassen, en vooral bijkomen. Zodra de generator gestart is kunnen ook weer de elektronische hulpmiddelen aan het infuus.

Na het eten zoeken we al gauw weer de kooi op. Hopelijk wordt de batterij weer geladen en komt het gevoel weer terug........