GR5 - 2018 - Dag 6

20 juni 2018 - Modane, Frankrijk

He, dat is balen! Ik ben vergeten om van de laatste wandeldag naar Modane. Nu zeg je al snel: “gelukkig hebben we de foto’s nog!” Maar dit is ook niet eenvoudig. Hoe kom ik weer bij de juiste verhaallijn?

Ik kan mij nog wel het begin van deze etappe herinneren. We kiezen er niet voor om gelijk op hoogte rond het stuwmeer te lopen in verband met de sneeuw. We hebben het wel gehad met die witte massa en besluiten om eerst flink af te dalen naar het stuwmeer zelf en deze via de dam zelf over te steken. De afdaling is pittig en waarschijnlijk minder fraai als de originele route maar het moet maar even zo.

Aan de overzijde moeten we weer flink in de klim en het is goed te merken dat dit pad minder gebruikt wordt. We hebben op sommige stukken nog net geen kapmes nodig! En sommige delen gaan flink steil omhoog. Gelukkig is dat ondertussen geen probleem meer en zoeken we gauw weer de hoogte op. Uiteindelijk lopen we weer op een 2300 meter hoogte bij de Col du Barbier. Het beeld is weer enorm fraai hierboven.

Hiervandaan gaat het voornamelijk alleen nog naar beneden. De resterende kilometers zijn te verdelen in 2 grote afdalingen . Het eerste gedeelte is nog goed te doen. We vinden nog tijd om even wat lekkers te drinken bij refuge de l'Orgere. Lekker in een ligstoel een versnapering.  Dan zetten we aan voor het laatste gedeelte en dat is pittig en soms behoorlijk saai. Hier worden de knieën flink getest en je moet goed opletten waar je loopt met al die dennenappels op het pad. Voor dat je het weet leg je op je gat.

Maar we komen er zonder kleerscheuren vanaf. Wel begrijpen we dat er veel mensen vanaf de laatste refuge een lift zoeken naar beneden. Echt fraai is dit gedeelte van de route niet en behoorlijk belastend voor de knieën. Maarja, wel onderdeel van de GR5.

In Modane hoeven we niet eens lang te wachten. Binnen ‘notime’ staat de taxi voor de deur en pakken we een lange rit terug naar Val’d’Isere’.  Het hotel waar we een aantal dagen eerder vertoefden was vol maar een alternatief was gauw gevonden. De volgende dag weer met de auto naar onze eigen habitat.

Routekaart-6Hoogte-620180620_110500DSCN1221