Klompenpad Cotlandenpad

21 juli 2020 - Amerongen, Nederland

Vandaag weer eens een klompenroute gevonden in de buurt. Het is niet ver rijden naar Leersum en op zo'n vroege zondagmorgen is een parkeerplekje snel gevonden.

Ik zie op het kaartje en app (echt handig!) dat er nogal wat lussen in het parcours zit, en tal van mogelijkheden om de route in te korten. Niet dat ik dit van plan ben maar dan blijft het wel zaak om bij de les te blijven. Het is mij eerder gebeurd dat ik per ongeluk de afslag nam waardoor ik al weer heel snel bij mijn eigen auto stond. Ik besluit dan ook om eerst in rechte lijn naar het startpunt in Amerongen te lopen. Het eerste stuk gaat nog mooi via het landgoed Zuylestein maar het laatste gedeelte door Amerongen zelf is wel vrij veel asfalt. Maar daardoor zit het mooie gedeelte wel in het laatste gedeelte van het parcours. Elk nadeel heeft zijn voordeel heeft ooit een bekende voetballer geroepen.

Eenmaal het startpunt in Amerongen achterlatend en de provinciale weg kruisend kom ik al gauw bij het uitkijkplatform over de Amerongse Bovenpolder, een prachtig natuurgebied zo in de uiterwaarden van de Nederrijn. Via een mooi natuurpad loop ik langs Lievendaal, de kerktoren is duidelijk te herkennen. Nu is het niet ver meer naar het kasteel van Amerongen. Nooit geweten dat je er een prachtig pad omheen hebt lopen met mooi zicht op het kasteel en landgoed zelf.

Na dit rondje gaat het over de Kersweg, hier staan nog een aantal verbouwde tabaksschuren. Via de Zuwes gaat het weer richting de lek. Hier is het even goed opletten dat je de goede bordjes volgt anders kort je het pad behoorlijk in. Bij de Lekdijk is het even oppassen. Een korte broek en brandnetels gaan echt niet samen, geloof mij! Via wat weilanden gaat het weer richting Amerongen tot aan Boerderij de Boterbloem waar ik ineens oog in oog komt te staan met een aantal kamelen. Het moet vandaag niet gekker worden!

Uiteindelijk passeer ik wat overgebleven delen van het kasteel Zuylenstein, helaas is het meeste plat gebombardeerd. Ik besluit bij het laatste gedeelte niet over de Achterweg terug te lopen aangezien ik daar reeds gelopen heb. Ik verkies, buiten de route om, om de Rijkstraatweg nogmaals over te steken en om het grote veld heen te lopen. Ook een prachtig stuk maar waar je zeker niet alleen zult lopen gezien het feit dat dit losloopgebied is voor honden. Uiteindelijk bereik ik de auto en staat de dagteller weer op 15 km.  Een mooie route met verrassende gedeeltes.

Kijk voor de foto's bij de fotoboeken of voor een kleine impressie bij de video's.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl