GR5 - 2014-4

15 juli 2014 - Mouthe, Frankrijk

Malbuisson - Mouthe (21 km)

Na lekker lang geslapen te hebben (half 9! moet niet gekker worden) begint het wikken en wegen. Er liggen diverse noodsenario's klaar wanneer het niet zou gaan met de hakken. Daar is Bart eigenlijk vanuit gegaan voor mijn gevoel maar na een kleine testwandeling in het plaatsje besluiten we toch een poging te gaan wagen. Een extra pleistertje en wat tape moet verlichting brengen.

Het meer bij Malbuisson.Het is trouwens prachtig weer geworden! Een strakblauwe lucht met lekker veel zon. Dat is al een reden om te gaan. Oorspronkelijk staat er 31 kilometer op het programma maar de route wordt aangepast zodat er mogelijkheden liggen wanneer het toch niet gaat.

Na wat boodschappen gedaan te hebben vertrekken we en gaat het lekker gelijk steil omhoog. Gelijk maar even afzien maar het gaat boven verwachting. Volgens het plan lopen we richting het fort van St. Antoine. Even voor het fort gaan we naar rechts en genieten van de eerste pauze bij een trekkershutje langs de weg.

Heerlijke vergezichtenDaarna volgt een lange afdaling richting het plaatsje St. Antoine zelf. Hier zijn we van plan om de D-45 te pakken richting Mouthe. Op zich lekker vlak en met een prima uitzicht op de mooie hellingen rondom.

Echter is het best wel druk op deze weg en moeten we er op letten dat de veters niet uit de schoenen worden gereden. Niet echt fijn dus en we nemen dan ook het besluit om de duimen omhoog te gooien. Bij Bart is er minder vertrouwen dat er auto's gaan stoppen op zo'n drukke weg maar de aanhouder wint.

Een behoorlijk grote auto stopt maar de aanwezige familie moet toch even inschuiven. Klasse dat ze dan toch nog even voor twee wandelaars stoppen. Onder een gezellig praatje bereiken we, via Rodejean, het plaatsje Gellin. Ons doel was om daarvanuit weer de route op te pakken en het laatste gedeelte naar de gite te lopen echter wil onze chauffeuse hier niets van weten, zij brengt ons via Mouth zelf direct door naar onze gite.

Rivier de DoubtsAch, de voetjes kunnen het waarderen, en we stribbelen dan ook niet echt tegen. We blijken bij de bron van de rivier de Doubts te zitten en we vertoeven dan ook heerlijk rond het koele water.

's Middags gaat het nog even op de teenslippers richting Mouthe zelf. We lijken wel vakantiegangers zo! Ach, dat moet ook kunnen. We komen ook onze Franse wandelaar tegen. Hij gaat nog een stukje verder. Dus de laatste keer dat we elkaar zien?

De gite in Mouthe's Avonds genieten we van de voorgezette maaltijd. Er is nog een Belgisch gezin aanwezig in de gite en daardoor wordt het weer een en al gezelligheid. Heerlijk om Nederlands te kunnen praten zeg! Al met al toch een lekker dagje zo....