GR5 - 2014-2

13 juli 2014 - Les Alliés, Frankrijk

Sur La Roche - Les Allies (27 km)

Weer op pad....Na een klein ontbijt gaan we weer op pad. En vandaag zijn we vooral trots op 'onze jongens'! Boven verwachting van Jan en alleman halen ze maar mooi een derde plaats daar in Brazilië. Lekker!

Dat vinden we trouwens niet van het weer. We vertrekken met serieus miezerig weer. Maar goed, we hebben vertrouwen in de vooruitzichten bij weeronline.com. Na vandaag wordt het snel beter!

Prachtig uitzichtOok vandaag gaat het voornamelijk weer parallel aan de Zwitserse grens richting het zuiden. Het begint met een fikse klim op een rotsachtig, nat en daardoor ook glad pad. Je moet er wat voor over hebben! En gelukkig hebben we dat ook, hahahhahahaa.

Na zo'n 7 kilometer is het tijd voor een pauze en even dreigen we verkeerd te lopen door de GPS. Zo zie je maar weer dat je niet kunt vertrouwen op routes die in het verleden zijn vastgelegd want die lopers hebben een gedeelte afgesneden (of misschien liep de route in die tijd wel zo?).

Pauze!Het is vandaag echt zo'n 'tussendag' wat het weer betreft. De jas gaat aan en uit. Heel af en toe kunnen we al genieten van de zon om zo later weer in de regenjas te schieten. Bij de tweede pauze genieten we van ons lunchpakketje. Wat een heerlijke rijst-met-vis-en-mais schotel! Stukje brood en fruit erbij en helemaal voor elkaar.

Maar gauw weer op pad want we koelen af en dan voel je dat het nog niet echt zomers is. Ohja, had ik het al gezegd dat het glad kan zijn op de paden? De regen van afgelopen dagen maakt de conditie van de paden niet bijzonder goed. We moeten dalen in het weiland en ik maak een mooie schuiver in de modder! Gelukkig vangt de rugzak de klap op maar erg fraai zie ik er niet bij uit. Bart vraagt of er niets aan de hand is en waarneer ik dat bevestigd barst hij in het lachen uit. Van je wandelzwager moet je het maar hebben! Op de vraag of zo'n actie echt bevalt kan ik alleen maar zeggen dat het even later nogmaals gebeurt. Dus het lijkt te bevallen zo lekker in de klei.......

Lekker aan de maaltijd in de GiteHet mag allemaal de pret niet deren. We gaan lekker door en vanuit een lange afdaling bereiken we het plaatsje Les Allies. In dit plaatsje is niets te verkrijgen (voorinformatie van de gite-eigenaar) maar er blijken wel meerdere logé mogelijkheden te zijn. Dus eerste ven zoeken en daarna kan de rugzak af, we zijn er!

Eerst even lekker douchen en aan de was. Daarna duikt Bart de keuken in en bereid een herlijke 3-gangen maaltijd: vooraf een beetje Raviolli, gevolgd door een flink bord Raviolli, en met als toetje....... Raviolli. Lekker voedzaam! En natuurlijk wil hij ook af van die extra 1,5 kilo in zijn rugzak.

We kruipen, net zoals de andere twee aanwezige wandelaars, vroeg het bed in. De oogjes vallen vanzelf al vroeg dicht, dus dit is een goede keuze. Voor Bart is dat enig 'vouwwerk' daar het kleine bedjes zijn. Of is hij gewoon te lang?