GR5 - 2017-5

7 september 2017 - Nationaal park Vanoise, Frankrijk

Donderdag 7 sept.

Park National de La VanoiseZeg het maar.....

Het blijft vreemd. De ene dag is duidelijk de andere niet. Het blijft gissen naar de oorzaak maar we zetten na het ontbijt goed de pas er in. De hoogtemeters vliegen om de oren maar het gaat fantastisch! Maar de omgeving werkt ook als doping. We lopen via de bergwand steeds hoger de vallei in en zitten algauw weer rond de 2000 meter. We genieten met volle teugen en nemen het er behoorlijk van met de pauzes. En waarom ook niet, we hebben de tijd!

Park National de La VanoiseHet park National de La Vanoise

Het is in de vallei van het park National de La Vanoise adembenemend. We nemen ons lunchpakket erbij en eten dat op tussen enkele marmotten. Alleen hier kan je al de hele dag heerlijk zitten en genieten van alles wat de vallei je biedt. Het weer werk ook vandaag weer mee, we voelen ons vandaag vooral 2 bofkonten, Wat een contrast met gisteren. En waar het in zit?

Lac de la PlagneLac de la Plagne.

We lopen langs het Lac de la Plagne. In de verte zien we ook de Refuge Entre le Lac liggen. Hier zou de schooljeugd naar toe lopen. Wij blijven op route, we hebben er zin in en hebben genoeg aan datgene wat er in onze rugzak zit.

Lac de la PlagneWe worden achtervolgd!

Wat een mooi gebied toch! Terugkijkend het dal in lijkt het alsof er iemand ons probeert in te halen. Een dik wolkendek vult langzaam de vallei. Een prachtig gezicht en genoeglijk nemen waar dat wij toch lekker veel sneller lopen. Maar bijzonder blijft het wel, en er zullen nog wel meer mensen lopen...

Lac du Grattaleu

Lac du GrattaleuOnderweg passeren we nog een Schot. Hij ligt languit in het gras, genietend van de zon. Wij vertellen ons reisdoel en dat blijkt het zelfde te zijn. Hij wil echter nog even lekker blijven liggen. Hij voorspelt wel dat het verblijf ons zal bevallen, en vooral de keuken. Hij is hier niet voor het eerst en dat geloven we. Wat is het hier toch prachtig. We blijven lekker doorlopen en naderen al weer het Lac du Grattaleu.  Daar pakken we nogmaals een pauze en genieten wederom van de omgeving. Daarbij weten we dat de refuse op 10 minuten afstand ligt.

Eenmaal daar aangekomen rond een uur of 1 gebruiken we de tijd om te douchen, wassen en lekker te genieten van de heerlijke zon en omgeving.

DSCN0972Genieten!

Langzamerhand druppelen meerdere wandelaars binnen. Vanaf de andere zijde komt er ook een behoorlijke groep binnen en zit de refuse weer bomvol. Ook Jean en zijn vrouw zien we arriveren, net als wij de top op zijn gegaan om van de omgeving te genieten.

's avonds genieten we van een heerlijke maaltijd. Met bewondering kijken we naar onze gastheer; koken voor zo'n grote groep is nogal wat zeg, in je uppie. De gite blijkt voller te zitten dan verwacht. Gisteren zat er maar een enkeling en ook morgen zijn er (nog) niet zoveel reserveringen. Al met al weer een topdag Vandaag!