Waterliniepad - 6

2 april 2014 - Vuren, Nederland

Culemborg - Vuren ((28,4 km)

Oeps, je wordt ouder papa! Vandaag staat er een pittige route op het programma want ik wil voor het eerst de 30 kilometer aantikken. Echter heb ik de vorige avond een poging gedaan om weer eens voor het eerst een balletje mee te trappen op de training. Dus het lichaam is iets wat stram en stijf.....

Maar goed, toch op pad en ik parkeer de auto vlak bij de dijk in het plaatsje Kedichem. Eigenlijk was het de bedoeling bij het pannekoekenhuis in Vuren, maar daar het hek nog op slot zat was er geen mogelijkheid. Een collega van het werk brengt mij voorts naar Culemborg om daar te gaan starten.

Pont CulemborgIk smokkel dus een beetje daar ik aan de andere zijde eigenlijk nog een kleine 2 kilometers moest lopen. Maar om daar nu twee keer de oversteek voor te maken vind ik te tijdrovend. Vanaf de pont loopt het parallel aan de Lekdijk door het natuurgebied van de Baarsemwaard en de Goilberdingenwaard, een fraai stuk om af te trappen in ieder geval.

Daarna komen de waterliniewerken 'Werk aan het Spoel' en fort 'Everdingen' aan de beurt. Bij de eerste worden nog regelmatig voorstellingen gegeven maar zo van buitenaf is er weinig aan te bekijken. Fort Everdingen is een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en vernoemd naar het naburige dorp Everdingen. Het fort vormt samen met Fort Honswijk het Lek-acces. Het torenfort werd gebouwd tussen 1842 en 1847 op de plek waar de Lekdijk en Diefdijk samenkomen. Later zijn er nog verschillende uitbreidingen gemaakt, waaronder een contrescarpgalerij, een fortwachterswoning en diverse bomvrije gebouwen. Bij het fort zijn drie sluizen te vinden voor de inundatie van de polder tussen de Diefdijk en Culemborg. De meest opvallende is de beersluis aan de oostzijde van het fort, die samen met de waaiersluis van Werk aan het Spoel werd gebruikt voor de inundatie van de polder tussen de Diefdijk en Culemborg. Thans is het fort in gebruik door de Explosievenopruimingsdienst Defensie. Helaas is ook van dit fort geen goed beeld te krijgen zo van de route af.

Diefdijk bunkerVia wat lange wegen gaat het over de Diefdijk. Zo, dat is een behoorlijk lang stuk en op gegeven moment heb ik wel zoiets dat die gestolen van mij mag worden. Net voorbij de Goiberdingenwetering gaat het over de A2 richting Schoonrewoerd. Gelukkig loopt de route even later van deze lange dijk af maar is hij nog wel te zien daar ook deze weg parallel aan deze dijk loopt. Hier pak ik wel de eerste pauze en staat er ongeveer 11 km op de teller. Het loopt op deze manier (verhard) wel lekker door!

Acquoy KerkNet voor Leerdam buigen we af naar het plaatsje Aqcuoy. Ik weet niet of daar de plaatselijke VVV net een fietsroute heeft uitgegeven maar daar is het opvallend druk met fietsers. Natuurlijk is het daar ook prachtig weer voor. Opvallend in dit plaatsje is wel de kerk. Hierdoor moet dit dorpje ook wel eens het Nederlandse Pisa genoemd worden want ook hier staat de stompe laatgotische toren flink uit het lood zeg!

Afijn, over de Lingedijk zet ik koers naar Fort Asperen. Asperen FortDit fort is aangelegd om voorheen het riviertje de Linge en de inundatiesluizen af te kunnen sluiten. Tegenwoordig wordt het meer voor horeca en exposities gebruikt. In het plaatsje zelf is er een uitstekend mogelijkheid om wat lekkers te gebruiken. Maar ik ben in alles voorzien en wil nog even doorstappen dus laat ik dit plaatsje zelf links liggen. (Alhoewel: eigenlijk rechts liggen).

Natuurgebied Nieuwe ZuiderlingedijkVia de Nieuwe Zuiderlingedijk loopt het pad door het gelijknamige natuurgebied. Hier raken vele ganzen in 'alarmfase 4' door mij. Regelmatig stijgen er ganzen op om verder veilig weer in het weiland te landen. Aan de plas zelf ligt er voor mij een uitstekende mogelijkheid om even te pauzeren. Kopje thee, broodje en soep, daar komt de mens weer van bij.

Zo! Na zo'n lange pauze moeten de benen echt weer even opstarten. Die eerste 20 km zijn goed voelbaar. Maar na een korte tijd draaien ze gelukkig weer op volle toeren. De Nieuwe Zuiderlingedijk loopt helemaal tot aan Kedichem. Er zit trouwens wel een heel slecht stuk tussen en ik moet er niet aan denken wanneer het pas geregent zou hebben.

LingebosZoals gezegd loopt de route dus door Kedichem en had ik daar toevallig niet de auto staan? Maar ik heb nu pas 25 km in de benen en het loopt nog vrij gemakkelijk om eerlijk te zijn. De keuze is dus snel gemaakt. De rugzak gaat de auto in en ik kies er voor om nog een rondje Lingebos er aan te plakken. En stiekem denk ik er aan om mijzelf eens te belonen met een heerlijke pannekoek aan de finish! Het rondje zelf valt wat tegen daar het er rondom het meer niet uit ziet zeg......

PannekoekenrestaurantMaar helaas! Als het rondje er op zit en met het pannenkoekrestaurant in zicht blijkt het hek nog steeds keurig op slot te zitten; Dat is balen! Dan maar weer door. Echter moet ik aan het eind een keuze maken. Rechtsaf volgens de route betekend dat ik deze meters ook weer terug moet lopen naar de auto. Echter merk ik wel dat ik het plaatsje Vuren (op zo'n 2,5 km) makkelijk zou kunnen halen maar omdat ik dan ook weer terug moet (5 km extra dus) zal me dit zo'n kleine 1,5 uur gaan kosten. Aangezien er 's avonds ook nog gewerkt moet worden is me dat net iets te gortig. Dus maak ik de keuze om linksaf te gaan richting de auto. Uiteindelijk loop ik daarmee wel het einddoel van 30 kilometers en met het gevoel dat het goed zit! Vuren komt de volgende keer wel weer aan bod.