Het Waterliniepad - 5 : Houten - Fort Honswijk.

20 maart 2014

Zo, vandaag wederom een dagje vrij genomen. De afgelopen twee dagen met collega's op pad geweest voor een training in Duisburg. Nederland zat in het donker en eens kijken of de lampjes weer aan zijn te krijgen. En?.... Gelukt! Of het in het echt binnen een paar uur wil lukken heb ik mijn twijfels...

Maar goed. Vandaag aan de wandel. Kan haast niet anders of ik heb het verdiend gezien de zonnestralen van vandaag. We nemen afscheid van de winter met een graadje of 20(!). Laat dan de lante maar komen...

Fort 't HemeltjeHet fietsje parkeer in bij Fort 't Hemeltje, die moet zo wel terug te vinden zijn met de auto. Binnendoor voert het pad naar Laagraven en daarna door naar Jutphaas. De eerste kilometers zijn niet zo bijzonder zo dicht op Utrecht. Overal overheerst wel het geluid van de snelwegen.

Fort JutphaasVanaf fort Jutphaas gaat het via de plofsluizen naar de volgende snelweg maar eenlmaal daar onderdoor verdwijnt het zoomgeluid van de auto's langzamerhand achter de rug. Eindelijk!

Eindelijk gras!Het pad loopt achter Tull en 't Waal door. En het asfalt wordt eindelijk vervangen door gras van het dijkpad. Nu waordt het pas echt genieten. Het laatste stuk brengt de slagroom op de taart van vandaag. Eigenlijk zou ik eerder het pad verlaten om de auto op te pakken in Schalkwijk maar aangezien het lekker gaat en nog vroeg is toch maar doorgelopen naar fort Honswijk.

Fort Werk aan de Korte UitwegEn daar hoef ik geen spijt over te hebben. Het begint met het fort 'Werk aan de Korte Uitweg', daarna 'de Lunet aan de Snel' om uiteindelijk te stoppen bij fort Honswijk. Van de laatste is weinig te zien overigens daar deze niet toegankelijk is. Maar goed, al met al vergoed het laatste stuk genoeg om te spreken van een geslaagde mooie wandeling....