Texelpad - dag 4

28 maart 2014 - Texel, Nederland

Oudenschild – Veerhaven (18 km)

Vandaag nemen we eerst hartelijk afscheid van onze gastheer Robert. De kans dat we hem nog eens zien is groot want het verblijf is ons, wederom, uitstekend bevallen. Daarna parkeren we de auto in Oudenschild en gaan aan de slag met de laatste kilometers.

SkillepaadjeVanuit  Oudenschild gaat het over het ’t Skillepaadje’ naar de Wezenputten. Langs dit paadje is een stukje historie te lezen over deze putten. Onze gastheer heeft echter reeds deze uit de doeken gedaan. In deze putten werd namelijk het water opgeslagen in de VOC tijd. Dit Wezenputwas van zodanige samenstelling dat het langer houdbaar was op de schepen. En niets is voor niets natuurlijk, ook niet in die tijd en de opbrengsten hiervan kwamen ten goede van de wezen op Texel. Of die dan ook precies in die boerderij vertoeften waar we even laten langs lopen is niet bekend maar het is wel een pracht boederij.

DaisyVia wat holle wegen en vrolijke weilanden met veel lammetjes bereiken we al gauw Den Burg. Ook deze stad is ons niet geheel onbekend en we maken dan ook gebruik van één van de vele mogelijkheden om even te eten.

BoerderijDaarna gaat het weer vrolijk de weilanden en holle wegen in en zetten we eigenlijk weer koers naar de Waddenzee. Oudenschild kunnen we nog steeds zien liggen. Echter net voor de dijk gaan we weer land inwaarts richting de pontweg. Daar hebben we een probleem! De honden mogelijk namelijk niet de mooie grasdijk op. Wij respecteren dat en met de GPS zoeken we een alternatief.

JolandaDeze is al snel gevonden en via de verharde weg lopen we naar Den Hoorn. Zonder het plaatsje zelf aan te doen pakken we het pad weer op en buigen af richting de pont. Even later bereiken we deze dan ook en pakken we snel de bus weer richting Oudeschild. De buschauffeur herkent ons al, hahahaha!

Texelpad dag 04

Eenmaal in Oudeschild eten we nog even een visje en even later pakken we de pont richting huis. Wat een fantastische dagen hebben we achter de rug en wat hebben we veel van Texel gezien waar we nog niet geweest waren!