Texelpad - dag 2

26 maart 2014 - Texel, Nederland

Texelpad: De Oudeschild - Cocksdorp (19 km)

Vandaag staat de tweede etappe op het programma. We hebben de volgorde van de ettapes bewust aangepast daar het vandaag niet zo’n best weer is: regen! Aangezien vooral de tweede helft van deze etappe langs de busroute ligt en we dan ook, wanneer er veel regen valt, snel de bus kunnen pakken, is de keuze snel gemaakt.

Haven OudeschildWe beginnen in Oudeschild. Hier parkeren we de auto. De haven van deze plaats blijft altijd bijzonder op Texel. Ook nu is er weer bedrijvigheid van de vissersboten. Wij lopen echter door, het gaat algauw over de geasfalteerde dijk. Het water staat vrij hoog en van de wadden zelf is weinig waar te nemen. Een vrij eentonig begin en daarbij ook nog troosteloos weer….. En dan te bedenken dat we gisteren in ons t-shirt liepen. Maargoed, dat kan gebeuren…

WaddenzeeWe zetten koers richting Nieuweschild, eindelijk mogen we die IJsdijk verlaten! We zitten zo in Oosterend. We zijn al heel wat jaartjes op Texel geweest maar ook Oosterend is niet bekend bij ons. De entree is in ieder geval gezellig, enne, het restaurant/cafe is geopend. Dankbaar schuiven we met onze natte plunje en honden binnen. Niettemin zijn we van harte welkom en worden we met een vriendelijk woord onthaald. Koffie, warme chocomelk met appelgebak om even bij te komen. Daarnaast overwegen we om hier de bus te pakken daar het tot nu toe alleen maar geregend heeft, het moet ook leuk blijven!

SchapenMaar eenmaal een beetje opgewarmd en met het feit dat het ondertussen droog(!) is besluiten we het toch nog een kans te geven. Vooruitlopend een goede beslissing daar ’s middags zelfs de zon door breekt.

Afijn, weer op pad dus. Via de graswallen bereiken we Oost en Loswal. We moeten weer over de dijk! Hmmm, niet ons favoriete stuk. Gelukkig verlaten we bij het restaurant ‘Prins Hendrik’ weer deze dijk. Na de Stuifdijk enige verwarring. Het bord aan het begin van de weg vertelde wel dat het een doodlopende weg was, maar gelde dat niet alleen voor auto’s?

NarcissenHmmmm, we kunnen nog over de dijk, alleen is deze voor honden verboden. Maar de hekken staan open dus zullen er geen schappen buiten rondlopen. We nemen de gok voor een keertje daar we niet door kunnen lopen en dat hele stuk terug om dan weer voor de saaie dijk te kiezen gaat ons te ver….

Dus honden aan de lijn en hopend dat er verderop inderdaad een trekpontje ligt anders moeten we inderdaad terug. Maar we hebben geluk! Geen vee op de dijk en er ligt inderdaad een trekpontje. Met zijn allen erop en trekken dus aan dat touw…..

Natuurgebeid CocksdorpNu de laatste loodjes richting Cocksdorp. Even een ‘tegenvaller’, het laatste natuurpark net voor Cockdorp mogen we niet betreden met onze doggies. Daarom lopen we via de hoofdweg richting Cocksdorp. Als we dan de busroute bereiken is de keuze eenvoudig. We gaan niet het dorp zelf in maar pakken hier de bus naar Oudeschild. Het is genoeg geweest zo! Busje in, Oudeschild, vis kopen en hop, naar huis!

Al met al een goede keuze om deze etappe op de tweede dag te lopen. De Waddenkant van het eiland is zo verschillend t.o.v. de Noordzeekant. Nu hebben we op dag drie weer het zand van de Noordzeekant en sluiten we af aan de Waddenkant. Iets meer variatie dus…..