Texelpad - dag 1

25 maart 2014 - Texel, Nederland

Texelpad: Veerhaven – de Koog (21 km)

We pakken vol goede moed de bus bij ons huisje. De zon schijnt en de lucht is heerlijk blauw. We gaan wel wat laat van start maar het blijft ook een vakantie. Het startpunt: de Veerhaven op TexelEenmaal bij de veerhaven uitgestapt komen we tot de conclusie dat de route in het boekje afwijkt van diegene die in de GPS staat. Aangezien die laatste al weken mijn beste vriend en wandelmaat is houden we die route aan en houden we het boekje als informatiebron. Trouwens, de GPS stuurt ons gelijk het natuurgebied in rond de Horsmeertjes en de Mokbaai en daar hoeven we geen spijt van te hebben. Trouwens dit blijkt ook het meest dynamische gebied van Texel te zijn. Zandbanken groeien hier aan en worden er duinen en duinmeren gevormd. Dat is de komende kilometers ook goed waar te nemen. Trouwens, het landinwaarts gelegen den Hoorn blijkt vroeger aan de zeelijn zelf gelegen te hebben. Wij dachten dat Texel van alle kanten ‘afbrokkelde’ maar dat blijkt dus meer aan de noord kant te gebeuren.

MeeuwenWe zijn net de Neeltjesnol gepasseerd en lopen dan eigenlijk via de andere zijde weer terug richting de Veerhaven. Het pad leid ons tussen de Horsmeertjes en de Geul door. Een en al natuurgebied waar diverse vogels huisvesten en zich op maken voor het nestelen. Eigenlijk best wel vreemd, we zijn al heel wat keren op Texel geweest maar hebben dit natuurschoon altijd over het hoofd gezien! Zo zie je maar weer, zo’n wandelpad brengt je op delen van Nederland waar je nog nooit bent geweest en die zeker de moeite waard zijn.

StrandEenmaal dit gebied achter ons latend kruisen we de duinen en komen langs de Noordzee uit. Daar hebben de honden naar verlangt zo te zien! Ze leven zich helemaal uit. Na verloop van tijd kiezen wij voor een lange pitstop bij het restaurant ‘Paal 9’. Even wat versnaperingen naar binnen werken en even de voetjes in de ruststand.

TerrasNog even langs het strand en dan gaat het de duinen in. Even uitkijken bij de runderen maar die hebben alleen maar oog voor het duingras. Daar is vooral Yuna erg blij mee want die zou het liefst met een grote boog er om heen lopen…..

Dit natuurgebied, de Dennen, heeft men rond het jaar 2000 aangelegd. Eenvoudig was dat niet daar er op deze grond maar moeizaam bomen wilde groeien. Nu kunnen wij lekker genieten van al die inspanningen die men hier voor gedaan heeft.

BoomstonkRuimschoots voor Ecomare, bekend van de zeehondenopvang maar meer de ‘lokale dierentuin’ is, zetten we weer koers naar het strand om nog even lekker door het zand te stappen. Met dit weer zeker geen straf. Het laatste stuk gaat echter weer door het bos en op deze manier bereiken we de Koog. Het wordt tijd ook, door het late vertrek is het al laat en daar de zon al achter de duinen verdwenen is wordt het behoorlijk koud. Even langs de chinees en dan de bus in. Echter moeten we voordat we aan het feestelijke maal kunnen beginnen moeten we eerst opwarmen onder de douche. Een mooie eerste dag!