GR5 - 2016-2

22 mei 2016

Chalet de Trebentaz - Refuse de Chesery 14,8 km

Vroeg weer uit de veren. Een redelijk eenvoudig ontbijtje na een wat onrustige nacht. Toch weer wat last van zowel nek als rug. En misschien ook wel door de gedachte aan de start van vandaag; de bergkam!

DSCN0564Omdat we wat van de route afgelopen zijn moeten we op een behoorlijk smal paadje langs een steile helling af. Had ik al gezegd dat ik al hoogtevrees heb als ik bovenop de zaterdagkrant sta? En dan ligt er ook nog wat verdwaalde stukken sneeuw/ijs op die helling.

Maar goed; is het hele leven geen uitdaging? Gezien het starttijdstip ligt de bewolking nog behoorlijk laag. We lopen geconcentreerd lang de bergwand, de wandelstokken bieden hierbij weer een behoorlijk stukje zekerheid. Komt er nu sap uit de handvaten?

Hmmm, misschien iets minder er in knijpen. DSCN0572Het laatste stukje naar de kam is zo steil dat we dit al zig-zaggend moeten af leggen.

Wauw; aan de andere zijde van de top is het adembenemend mooi. We gaan weer zakken langs deze zijde van de berg en heel even lopen we verkeerd. Dat krijg je als je lekker loop te DSCN0566kletsen en genietend van het uitzicht. Gelukkig bied de GPS uitkomst en kunnen we het vertrouwde rood-wit weer gauw vinden. We vonden het al wat raar dat die steenbok ons stond aan te kijken. Die had echt zoiets van: 'lopen jullie niet verkeerd'?

Afijn, naar beneden dus. Op zich valt de steilheid mee maar aangezien het terrein niet echt vlak is blijft het opletten. We worden ook nog bekeken door een marmot. Als we te dicht in de buurt komen slaat ze alarm en zien we het kroost en ouders het hol in vluchten.

DSCN0575We zakken nog een behoorlijk eind naar beneden en ontmoeten nog een Frans echtpaar waar we eerder mee hebben ontbeten. Het wordt geen lange pauze. Echt zitten lukt niet daar alles nog wat nat is van de dauw. Dat zal niet meer lang duren want de zon is ondertussen ook van de partij.

Het eerste doel is de refuse de Bassachaux; hier moet het gaan lukken om een wat langere pauze te pakken en misschien lukt het ook wel om aan de inwendige mens te werken daar. Natuurlijk moeten we daar eerst weer een aantal klimmetjes maken maar het pas is uitstekend. We passeren ook nog wat wild kampeerders, zouden zij ook bezig zijn met de GR5?

DSCN0583Het laatste stukje naar de refuse is wat minder , veel modder en behoorlijk steil. Maar eenmaal op het terras is het goed vertoeven. We zijn niet de engiste. We hebben gezelschap van een gezellige groep Nederlanders. We nemen er een lekker maaltijd en genieten van de omgeving en zon. Af en toe is het net vakantie!

De laatste twee uurtjes naar ons reisdoel verlopen goed. Klimmetje hier en daar, goede paden, prima zo. Soms wel even opletten op de moutainbikers. We zijn niet de enigste op dit stuk wat gedeelte ook Zwitserland aan doet. Naarmate we onze refuse naderen op een hoogte van rond de 2000 meter zien we ook weer steeds meer sneeuw/ijs. De refuse zelf ligt ook midden tussen het ijs. Rond half 3 lopen we daar binnen en worden hartelijk begroet door de groep Nederlanders. Gezien het tijdstip zouden we nog wel even door kunnen maar aangezien we gereserveerd hebben sluiten we toch maar aan bij de groep. Daarbij hebben we op deze manier ook even tijd voor de was en een uitgebreide douche.

DSCN0599Ook nu vullen we de dag weer met wat lezen, rondkijken en een lekker drankje. Bij het avond eten is er veel gezelligheid met de grote groep en het voordeel is dat er Nederlands gesproken wordt. Het wordt flink wat afgelachen en uiteindelijk vinden we nu ook weer een plaatsje op een deel waar ook andere mensen gebruik van maken. Ook nu wil het slapen niet echt lukken en duurt de nacht zelf behoorlijk lang.....