GR5 - 2016-1

21 mei 2016 - La Chapelle-d'Abondance, Frankrijk

Chapelle de Abondance - Chalet de Trebentaz (11,2 km)

Gisteren zijn we weer met de auto naar Chapelle de Abondance gereden. Toch weer gewoon met het autootje. Het worden steeds meer kilometers om tot onze bestemming te komen maar met het vliegtuig is ook niet altijd praktisch. Ook dan doe je er behoorlijk lang over.

We hebben wel regen onderweg. De bergen verschuilen zich in de nevel en mist. Toch zien we het als een goed voorteken dat het droog is als we bij ons hotel arriveren. Zelfs de zon doet af en toe een poging om er door heen te breken. De avond zelf vullen we met EK voetbal, Lekker eten en drinken.

Op de dag zelf vertrekken we na een heerlijk ontbijt. We laten de auto in het dorpje zelf achter. Altijd weer de vraag hoe we terug komen maar dat zien we dan wel weer.

DSCN0551We hebben ons reisdoel van deze dag iets aan moeten passen. De gewenste gite langs het pad blijkt vol te zijn. Waarschijnlijk door de mountainbike activiteiten; we zien nogal wat fietsen langs de weg. Maar goed, we laten ons niet kisten en zetten in op ons nieuwe doel: Chalet de Trebentaz.

Misschien minder ver als we gepland hebben maar wel een stuk van de route af. Ach misschien ook beter om zo te beginnen daar ik begin met wat nek- en rugpijn. We starten redelijk vlak vanuit het dorp maar algauw gaan de procentjes omhoog. Het wordt flink klimmen maar niet anders dan verwacht. Gestaag en vol vertrouwen pakken we de eerste hoogtemeters. Daarbij is wel het resultaat zicht- en voelbaar van al dat regenwater is gevallen. We genieten al gauw weer van de prachtige omgeving.

DSCN0556In een dikke twee uur bereiken we de chalet de Grotes op 1529 meter. Daar moeten we dus noodgedwongen de route verlaten. Maar spijt? Nee joh, wat een prachtig uitzicht tijdens de klim omhoog. In de hoogte zien we het chalet al liggen. Het is nog even uitkijken met het vallende gesteente maar Bart waarschuwt mij bijtijds. Die had ik echt niet terug kunnen koppen.

Het is een ware tocht omhoog. Maar het is geen straf om onderweg even ergens uit te puffen. Na een klim van 1,5 uur bereiken we uiteindelijk ons einddoel van de dag.  Van een hoogte van 1900 meter kijken we uit over een prachtige vallei.

DSCN0554Het is nog vroeg dus genoeg om even aan de inwendige mens te werken. De calorieën worden weer op pijl gebracht. Verder raken we aan de praat met de eigenaren. We hebben echt geluk want zij zijn voor de eerste dag open. Ze zijn wat later opgestart in verband met het slechte weer van de afgelopen tijd(!). Het heeft enorm veel geregend en er ligt ook nog veel sneeuw op de bergen. iets wat ons ook al was opgevallen. We hebben al een beetje vooruit zitten kijken en daar waar wij de bergkam over willen ligt her en der nog een stuk ijssneeuw. We zien ook nog even een verdwaalde berggeit op de top van de berg.

Na een heerlijke maaltijd duiken we de kooi in. We zijn niet de enigste en dat is 's nachts ook goed te horen.....