GR5 - 2015-4

23 juni 2015 - Bernex, Frankrijk

Thonon-des Bais - le Bernex

Het gaat goed te keer in de nacht. Flinke onweer en een plens water komt naar beneden. Een flink wolkendek is blijven hangen en wat betekend dat voor ons vandaag?

Na het gebruikelijke ontbijtje gauw op pad. De eerste tijd gaat het goed, we krijgen gezelschap van een heerlijk zonnetje. Al gauw moeten we aan de bak want het gaat weer lekker omhoog. Misschien niet eens zo gek als je richting de Franse Alpen loopt. Geen regen en toch nat! Maar ja, liever van het zweet dan van de regen toch?

We lopen goed op het tijdschema uit het boekje. Na 1,5 uur bereiken we bijna Reyvroz. Hier gaat onze reisgezel echter de andere kant op want het zonnetje wordt geruild met een flinke bui. Even schuilen onder een boom bied geen uitkomst en we schieten de regenpakken aan.

Net aan de rand van Reyvroz is de keuze makkelijk wanneer we een 'huiskamercafe' aantreffen. Voor een habbekrats, zeker in vergelijking met de Zwitserse prijzen, drinken we koffie en thee. We vernemen daar ook het positieve nieuws. Na regen komt waarschijnlijk de zonneschijn weer terug!

We zetten een daling in; even meer dan 300 meter naar beneden, lekker voor de knieën en bovenbenen. Dit mede om een rivier over te kunnen steken. Ondertussen klaart het inderdaad op.

Vanaf dit riviertje gaat het weer steil omhoog. Door het natte weer is het wel oppassen geblazen, veel modder en natte stenen zorgen er voor dat je goed geconcentreerd moet blijven wil je geen uitglijder maken. We genieten weer van een mooi wijds uitzicht boven.

Nu blijven we voorlopig op 800 meter hoogte. Af en toe wat dalend en klimmend lopen we door een aantal kleine plaatsjes. De meters en tijd tikken weer weg. Net voor het kleine dorpje le Cret mogen de kuiten weer aan de arbeid. Op naar de 1000 meter en op zoek naar onze eindbestemming hotel Chez Tante Marie in le Bernex.

Uiteindelijk lopen we via een alternatieve route rond half 4 hier binnen. Wat een toplokatie! We genieten van het heerlijke weer achter in de tuin. Ligbedje er bij, een lekker dorstlesser, het lijkt wel vakantie. Op deze manier is het geen straf om even op het eten te moeten wachten. Daarbij is er ook voldoende mogelijkheid om de was even te laten drogen.

Een mooie en vermoeiende dag. Maar zijn ze dat niet allemaal?