GR5 - 2018 - Dag 1

15 juni 2018 - Franse Alpen, Frankrijk

Val-d'Isere - Bonneval sur Arc - 21,5 km

1.002

We zijn gisteren aangekomen in Val-d'Isere. Toch weer een hele zit vanuit Doorn. Omstreeks 19:00 uur vielen we ons hotel binnen en met grote verbazing zagen we dat het hotel goed gevuld was met gasten. Mede wandelaars? Helaas; er blijkt op grote hoogte nog voldoende sneeuw te liggen om de lange latten nog te voorschijn te halen...

Bij het aanhoren van onze plannen worden de wenkbrauwen gefronst en wens men ons veel plezier en moed toe....

Afijn, we gaan vol goede moed van start. We zijn er nu toch en zelfs het weer lijkt mee te gaan werken, dan moet de rest ook goed komen. We beginnen als padvinders, in het plaatsje zelf wordt de route nauwelijks aangegeven maar ons foppen ze niet. Met boekje en GPS vinden we het pad moeiteloos.

1.005Net buiten Val-d'Isere gaat het flink omhoog. Het lijkt er op dat we via een skipiste omhoog gaan gezien de aanwezigheid van de stoeltjeslift. Helaas moeten wij het met de kuiten doen. Het pad is nauwelijks te volgen op sommige plekken. De skipiste is bezaaid met bomen en kreupelhout en het kost behoorlijk wat inspanning om boven te komen. Hier ligt voor maanden stookhout! We moeten goed uitkijken waar we lopen want er zitten ook behoorlijk wat gaten tussen het hout.

1.010-2

Maar het tweede gedeelte naar de Col d'Isere is ook niet makkelijk. Ook nu is het pad soms niet te volgen. Deze ligt namelijk onder een dik pak sneeuw! Mondjesmaat zien we gedeeltes van het pad en ook nu toont de GPS van waarde te zijn. We voelen ons letterlijk 'padvinders'.

De diepe sneeuw maakt het inspannend, maar uiteindelijk staan we dan op de Col d'Isere, en we zijn niet de enigste. Wielrenners, motorrijders en een enkele auto staan op de top. Allemaal met het zelfde probleem: de weg is dicht!

1.013-2

Nu moeten we een flinke afdaling maken. Deze is behoorlijk steil en ligt ook weer onder een gladde ijs/sneeuwlaag. We vertrouwen het niet en besluiten geen enkel risico te nemen. We zetten in op de wat lager gelegen D902 weg. Ehh, hoe komen we daar? Teruglopen vinden we geen optie en we besluiten om de steile helling met wat kunst en vliegwerk af te gaan. Letterlijk betekend dat we dit glijdend op onze kont doen. De sneeuwlaag is inmiddels ingeruild voor een dikke laag met leistenen. Het komt onze broek en rugzak niet ten goede maar we moeten wat.....

Het vergt behoorlijk wat concentratie, want de stenen liggen behoorlijk los en dat maakt het net zo glas als sneeuw.

1.019

Maar we komen zonder kleerscheuren naar beneden en besluiten deze weg maar aan te houden omdat de oorspronkelijke route, die wat hoger gelegen is, te gevaarlijk is. We lopen tussen sneeuwwallen van 3 tot 7 meter door. Men is druk bezig om deze weg weer vrij van ijs en sneeuw te maken voor het verkeer. Hopelijk lukt dat voor donderdag want ook wij moeten van deze weg gebruik maken..... Hebben we pech dan wordt de terugreis naar de auto in Val d'Isere ook een hele uitdaging of een duur grapje.

1.0120

Deze omweg kost ons wel een uurtje extra maar uiteindelijk lukt het wel om het beginpunt van de GR5E te vinden. Deze willen we namelijk oppakken  omdat onze slaapplaats iets van de route af ligt. Daarvoor moeten we wel een flinke afdaling maken maar we voelen ons prima en hebben geen alternatief, we zullen ergens moeten slapen toch?

Rond half 5 lopen we het plaatsje Bonneval sur Arc binnen. Bart heeft reeds een verblijf gereserveerd, je weet maar nooit. En we zien meerdere wandelaars maar uiteindelijk blijken we de enigste twee gasten. We nemen eerst een dik verdiende versnapering op het terras. Door de extreme omstandigheden was het behoorlijk inspannend.

Eigenlijk zijn we wel een stel mafkezen he. Lekker op pad en dan toch op het terras naar Marokko - Iran kijken via de telefoon. Het niveau valt ons behoorlijk tegen. Na een heerlijke lokale maaltijd doen we het nog eens dunnetjes over. Op onze kamer (!) kijken we naar Portugal - Spanje, dat is 'different koek' zou Louis van Gaal zeggen. Na deze lekkere pot gaat gauw het licht uit. Moe en voldaan vinden we onze slaap...