GR5 - 2018 - Dag 2

13 juli 2018 - Utrecht, Nederland

Bonneval sur Arc - Refuge Vallonbrun 18 km

We beginnen 'aangebakken' aan de tweede dag. De zomerzon heeft zijn sporen achtergelaten, een dik verbrande nek en armen zijn het resultaat. Vandaag dus de pet er bij en een truitje met lange mouwen, ondanks de heerlijke temperaturen.

We pakken de GR5E op, een stuk alternatieve route om uiteindelijk weer op de GR5 uit te komen. Deze volgt de eerste kilometers de rivier. We kunnen lekker doorstappen aangezien het terrein nagenoeg vlak loopt. Hier en daar liggen nog wel wat obstakels (bomen) op het pad maar problemen levert het niet op. In ongeveer 2 uur bereiken we het plaatsje Bessans. Tijd om inkopen te doen, voor de zekerheid slaan we ook nog een flinke tube zonnebrandcreme in. Ok, misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar wel broodnodig met deze zon.

We hebben de tijd en kunnen de verleiding van een heerlijk terras niet verstaan. We nemen het er van, tenslotte is het ook vakantie! We nemen een uitgebreide lunch en besluiten om op de mobiel de wedstrijd van ons gastland te volgen.

Echter kan het spel van Frankrijk ons niet bekoren. We laten het dan ook bij de eerste helft, We pakken nog even het pas langs de rivier op, nu weer bekend als de GR5. De rivier stroomt overigens flink, we passeren ook diverse watervalletjes die het enorme smeltwater uit de bergen afvoeren.

We passeren het gehucht la Chalp en via de D902 bereiken we het pas omhoog. We zetten ons weer in de klimmodus, 500 meter flink steil omhoog. Zig-zaggend zetten we koers en de hoogtemeters vliegen om de oren, het gaat snel.

Eenmaal bijna boven worden we verwelkomd door 3 Nederlanders. Dan maken we natuurlijk even tijd voor een praatje en de wandelervaringen worden uitgewisseld. Een van de beide Hanzen maakt wel een uitgeblusde indruk. Dat klopt ook wel, na een ziekte heeft hij eigenlijk nog niet de conditie die nodig is om hier rond te wandelen.

Wij voelen ons kiplekker en zetten dan ook aan om het laatste stuk omhoog te pakken. Het is niet ver meer naar refuge de Vallonbrun. Dat ging lekker vandaag zeg!

De middag vullen we met gezelligheid. Beide Hanzen en Gerrit sluiten zich bij ons aan en onder genot van een biertje en wat nootjes komen er nog meer reisverhalen en anekdotes op tafel. Al gauw begrijpen we waarom de ene Hans de bijnaam 'de babbelaar' met zich meedraagt.

Rond half 10 zoeken we de kooi op. Weer een mooie dag vandaag!